Vi er en lille børnehave med plads til 40 børn. Vi er opdelt i to stuer med ca. 20 børn på hver stue, som hver har en pædagog og en pædagogmedhjælper tilknyttet. I alt er vi fire pædagoger, to pædagogmedhjælpere, en køkken leder og en pædagogisk leder.

I Gammelgården arbejder vi ud fra en anerkendende tænkning i vores tilgang til børnene. Aktiviteter tilrettelægges i vid udstrækning med afsæt i børnenes interesser og vi er optagede af at skabe positiv og ligeværdig kommunikation såvel børnene imellem som mellem børn og voksne. Vi er bevidste om, at børn udvikler sig og bearbejder deres erfaringer i legen og vi tilstræber derfor at skabe rigtig gode betingelser for deres leg.

 

Børnehaven Gammelgården ligger i en gammel, totalrenoveret bondegård, hvor der været børnehave i over 40 år.

Vi har store lyse rum med højt til loftet og mange store vinduespartier. Huset er i tre etager, med trapper, plateauer, kroge og hjørner, der giver god mulighed for at etablere uforstyrrede legerum.

Grupperummene er placeret omkring den fælles spisestue, hvor alle spiser frokost sammen og hvor vi også tegner, klipper, spiller spil, holder samling og læser historier. Herfra er der adgang til kontoret, køkkenet og til en dejlig terrasse, der giver et godt overblik over haven.

I haven har vi bevaret mange af de gamle træer, buske og græsarealer, og vi forsøger at få blomster og urter til at overleve.

Vi har bålplads, boldbane, gynger, klatrestativ, cykelbane og legehus og et område med sandkasse og fliser. Vi bruger haven meget året rundt.

Der er god plads både til fysisk udfoldelse og til små legegrupper og hyggesnak, og der bliver plasket med vand, gravet i mudder og kastet med sne.

 

Gammelgården er normeret til 40 aktive, nysgerrige og undersøgende børn i alderen 3-6, som er delt på to stuer. Stuernes funktion er at skabe tæt kontakt til forældrene, kontinuitet og tilhørsforhold for børnene. På nogle tidspunkter af dagen er vi fordybet i aktiviteter på stuerne og på andre tidspunkter er vi alle ansvarlige for store og små børnefællesskaber på tværs af stuer, alder og køn. Vi bruger vores skønne legeplads i al slags vejr hele året rundt, hvor naturen danner rammen om børnenes leg, læring, sanseoplevelser og fysisk udfoldelse. Vi giver børnene en struktureret og varieret hverdag, hvor vi udnytter husets mange små læringsrum, således at børnene udvikler leg, samspil og relationer som enkelt individ og som en del af et forpligtende fællesskab.

Kost i Gammelgården

I Gammelgården får vi mad fra køkkenet på Klokkervej, hvor de også laver mad til Børnehuset Klokkervej, Børnehaven Solnæs. 

Du kan finde ugens menu både i børnehaven og på Aula.

Børnehavebørnene får tilbudt morgenmad, frokost og eftermiddagsmad. Vi har også en frugtordning, som forældrene står for.

  • Vi har meget fokus på variation og sæson, samt på at mindske madspild mest muligt.
  • Vi har det økologiske guldmærke, hvilket betyder, at maden der serveres, er mellem 90-100 % økologisk.
  • Vi prioriterer madens sammensætning højt og har stor fokus på, at børnene får en sund og energirigtig kost.

Børnene deltager

Børnene deltager i de praktiske aktiviteter omkring måltidet og der er fokus på at lære børnene om maddannelse, dvs. at skabe nogle gode rammer for måltidet, fortælle om råvarerne, opfordre børnene til at smage og helt generelt give dem en god madoplevelse.

Frokost

I løbet af en uge, indeholder frokosten typisk en vegetarret, en fiskeret og en kødret samt en suppedag og en "smør-selv-dag" med rugbrød og tre typer pålæg inkl. fiskepålæg. Hver anden uge er der desuden en grøddag. Vi serverer mælk til frokosten.

Eftermiddag

Eftermiddagsmaden tager udgangspunkt i frokosten, så børnenes forskellige næringsstoffer dækkes ind dagligt (serveres der grøntsagssuppe til frokost, er der eksempelvis brød m. kødpålæg til eftermiddag).

Den varierer mellem forskellige typer af grovbrød (boller, franskbrød eller rugbrød) m. pålæg, madbrød (bananbrød, pizzasnegle osv.) og skemad (grød m. frugtkompot, tykmælk m. hjemmelavet müsli) mm. Vi bager alt brød selv.

Til eftermiddagsmaden serveres der desuden forskellige typer frugt og grønt.

Sukker

Vi har fokus på at minimere vores brug af sukker i hverdagen og bruger så vidt muligt tørret frugt og krydderier til at søde maden.

Vores smiley

Vi stemmer om det

Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

Samarbejde om starten i børnehaven

Forud for start i børnehaven er I meget velkomne til at ringe og arrangere et besøg, så både jeres barn og I selv kan se børnehaven og hilse på de voksne, som er på jeres barns stue.

Hvis jeres barn går i dagpleje eller vuggestue, er de også meget velkomne til at komme på besøg forud for starten og evt. når jeres barn har gået i børnehaven et lille stykke tid. Mange børn synes, det er dejligt at se deres ”gamle” venner og voksne igen.

For mange børn opleves det som en stor omvæltning at begynde i en stor børnehave og det er trygt at have mor og far ved hånden de første dage. Hvis I har mulighed for det vil vi derfor anbefale, at barnet starter med et par korte dage, hvor I har mulighed for at være med i det omfang jeres barn har brug for det. 

Den første dag er det en god idé at fortælle, hvis der er særlige hensyn, vi skal være særligt opmærksomme på i forhold til jeres barn. Det kan være oplysninger om behov for middagslur, brug af sut og/eller ble, sygdomme eller lign.

Alle børn har en primær voksen i børnehaven. Både børn og forældre kan naturligvis henvende sig til og bruge alle voksne, men primærpersonen er den, som sikrer, at hvert enkelt barn trives og udvikler sig, samt at vi kommer omkring alle i forhold til f.eks. deltagelse i aktiviteter.

Få indflydelse på hverdagen

I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

Vores tilgang til læring, udvikling og trivsel

Når vi arbejder med børnenes læring, udvikling og trivsel, gør vi det med fokus på læringsmiljøer i Solnæs. Læringsmiljøet er en variabel størrelse, der er formet af: personalegruppen, børnegruppen, de fysiske rammer,børn og voksnes kompetencer, og en anerkendende tilgang. De forskellige måder, at tilrettelægge og organisere det pædagogiske arbejde på i forhold til barnets læring , udvikling og trivsel i Gammelgården, kan beskrives som tre læringsrum:

  • Et læringsrum hvor det pædagogiske personale har fastlagt indholdet af aktiviteten ”gå foran børnene”. At udfordre børnene ift. det niveau, de aktuelt befinder sig på, så de derved kan lære noget mere, fx. ture, hvor formålet er at børnene indhenter viden om naturen. Fx. storebørnsgruppen – vente på tur, lytte til hinanden, koncentration og fordybelse fx. lære nye spil – regler, samarbejde, lære at tabe, spørge før man bryder ind i en leg – regeldefinering osv.
  • Personalet støtter og udvikler en ide eller et forslag fra børnene sammen med børnene ”gå ved siden af børnene”. Dette er projekter eller aktiviteter hvor børnenes medbestemmelse er medtænkt. Børnene støttes i det de næsten kan. Fx følger den voksne med barnet ind i puderummet, og spørger om han/hun må være med · fx. vil børnene synge, ”hvad skal vi synge” spørger den voksne · fx. ”vil du være hund” spørger barnet den voksne, der så får rollen som hund · fx. vil et barn gerne gynge, men kan ikke komme derop, så en voksen hjælper.
  • Mulighederne og udfordringerne skabes gennem tilrettelæggelsen af et miljø for leg og oplevelser ”gå bag ved børnene”. Børnene etablerer deres egne læringsrum. I disse er de pædagogiske handlinger og overvejelser integreret i miljøet, og er ikke direkte synlige. Det kan fx. dreje sig om overvejelser om rummenes indretning, legepladsens indretning, indkøb af materialet og legetøj etc.

Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.