Gå til hovedindhold

Børnehuset Klokkervej

Børnehuset Klokkervej er en integreret institution med to vuggestuegrupper og tre børnehavegrupper. Vi har stort fokus på motorik og vi arbejder struktureret ud fra de 6 læreplanstemaer. Vores storbørnsgruppe mødes hele året og arbejder med læring og skoleparathed. Vi arbejder med det hele barn og med sundhed.

  • Læs op

Indhold

    Vores struktur og pædagogiske fundament

    I begge afdelinger arbejder vi ud fra en anerkendende pædagogisk tilgang både til børn og voksne. Vi prioriterer børns sociale relationer og deres venskaber meget højt. Vi arbejder meget med at børnene erfarer og på den måde lærer empati og sociale spilleregler.

    I hverdagen vil vi skabe tryghed og forudsigelighed for børnene, dette gør vi ved at være tydelige voksne og være til rådighed. Der skal være plads både planlagte og spontane aktiviteter. Vi lægger stor vægt på, at børnene bliver mødt med en god og positiv opmærksomhed.

    Start og overgang

    At starte i vuggestue eller at overgå fra vuggestue til børnehave er store forandringer i dit barns liv. Vi fokuserer på at gøre disse lettere og gøre børnene klar til den nye hverdag. I overgangen fra vuggestue til børnehave gør vi meget ud af at besøge hinanden, invitere på frokost og deltage i temauger og aldersopdelte grupper. Når barnet skal i skole, sætter vi fokus på at gøre barnet klar mentalt og fysisk - vi arbejder blandt andet med trin for trin og familieforhold.

    En gang om ugen arbejder vi i aldersopdelte grupper, hvor begge afdelinger deltager. Dog kun de største børn fra vuggestuen. I aldersopdelte grupper specificerer vi pædagogiske aktiviteter ud fra alder og udviklingsniveau. Vi arbejder i perioder med temaer - dette kan for eksempel være høsten eller krop og bevægelse. Når vi har tema uger, er det gerne en periode på to uger. Der vil dog ikke være tema i de aldersopdelte grupper.

    Sådan ser her ud

    Forrige Næste

    Hvordan ser en dag for mit barn i Børnehuset?

    Vi åbner sammen i Stjernerummet kl. 6.30, hvor vi spiser morgenmad indtil kl. 7.30. Kl. 7.30 går vuggestuen ned i sin egen afdeling og Stjernerummet er nu aktivitetsrum indtil kl. 8.30. Børnehaven åbner en stue og fællesrummet. Børnene vil derefter selv kunne vælge, hvor de har lyst til at være.

    Vuggestuen

    I vuggestuen går vi fra Stjernerummet ca. kl. 7.30, hvor vi fordeler os på Solstuen og derefter månestuen. Personalet fordeler sig og igangsætter forskellige aktiviteter som eks. puslespil og modellervoks.

    Ca. kl. 8.00 åbner månestuen. Vi holder en samling efter frugten om formiddagen, herefter går vi ud til dagens aktiviteter.

    Vi har delt børnene op i tre grupper, og planlægger ofte aktiviteter ud fra grupperne. Grupperne er inddelt i alder, da de mindste ikke har samme behov som de største i vuggestuen. På denne måde kan vi tilgodese barnets behov og udviklingstrin. Desuden skaber vi også relationer på tværs af stuerne. Vi arbejder meget med at skulle lære børnene selvhjulpenhed efter alderstrin. 

    De fleste børn sover efter frokost, men vi putter selvfølgelig børnene efter deres behov. Vi putter de store børn på Solstuen. Alle børn har deres egen krybbe, barnevogn eller seng at sove i. 

    Ca. kl. 14 bliver der serveret eftermiddagsmad på månestuen. Vi går på legepladsen, hvis vejret er til det - ellers leger børnene på solstuen eller i fællesrummet. 

    Efter eftermiddagsmaden bliver månestuen lukket af, og vi lukker enten på legepladsen eller i fællesrummet - alt efter årstid og vejr.

    Børnehaven

    Vi holder samling lidt før kl. 11.00, hvorefter vi spiser frokost på stuerne.

    Efter frokost går vi på legepladsen. Der er gerne to voksne ude og en indevagt til de børn, der f.eks. har toiletbesøg eller tøjskift.

    Børn, der har behov for at sove vil blive puttet på Merkur af en voksen. Indevagten holder derefter øje med børnene.

    Ca. kl. 14.00 spiser vi eftermiddagsmad på stuen, børnene hjælper efter skift med at stille parat til eftermiddagsmaden. Børnene har madpakker med.

    Kl. 16.00 Går vi ned i Stjernerummet.

    I begge afdelinger vil der bliver lavet pædagogiske aktiviteter om formiddagen. Det er ikke hver dag, hvert barn vil blive tilbudt at skulle være med i en aktivitet, for det er ligeså vigtigt, at barnet får legerelationer og leget i løbet af en dag.
    Stuerne har ofte også en dag, der er turdag. Denne dag vil de være ude af huset og oftest i nærmiljøet.

    Hvordan ved jeg, hvad mit barn skal?

    Der er en aktivitetstavle på væggen til hver afdeling, her vil man kunne se alle de aktiviteter, der sker i huset. Denne tavle vil blive opdateret hver mandag. Udover dette vil der være en tavle, hvor dagens aktiviteter bliver beskrevet. Denne tavle hænger ved indgangen til stuerne. Der er også informationstavle for forældre på garderobeskabet i gangen. I vil modtage et nyhedsbrev en gang om måneden, om hvad der sker i Børnehuset.

    Traditioner i huset

    Vi holder hvert år en masse forskellige arrangementer:

    • Fastelavn, hvor børnene er udklædte og slår katten af tønden.
    • Påske, hvor påskeharen kommer og lægger (chokolade)æg på legepladsen.
    • Sommerfest med boder, fællesspisning og børnene optræder.
    • Gallafest for skolebørnene inden sommerferien.
    • Børnehusets Fødselsdag, hvor personalet optræder for børnene og morgenkaffe for forældrene.
    • Bedsteforældredag, hvor bedsteforældrene kommer på besøg i huset.
    • Julegaveværksted i november.
    • Julefest hvor julemanden kommer på besøg og vi danser om juletræ. Der er gløgg og æbleskiver om eftermiddagen for alle.
    • Vi laver også en årlig arbejdsdag, hvor forældrene kan komme og hjælpe med opgaver i huset.

    Kost i Børnehuset Klokkervej

    Vi får mad fra eget køkken på Klokkervej, hvor vi også laver mad til Børnehaven Gammelgården og Børnehuset Digterparken. 

    Du kan finde ugens menu både i børnehaven og på Aula.

    Børnehavebørnene får tilbudt morgenmad, frokost og eftermiddagsmad. Vi har også en frugtordning, som forældrene står for.

    • Vi har meget fokus på variation og sæson, samt på at mindske madspild mest muligt.
    • Vi har det økologiske guldmærke, hvilket betyder, at maden der serveres, er mellem 90-100 % økologisk.
    • Vi prioriterer madens sammensætning højt og har stor fokus på, at børnene får en sund og energirigtig kost.

    Børnene deltager

    Børnene deltager i de praktiske aktiviteter omkring måltidet og der er fokus på at lære børnene om maddannelse, dvs. at skabe nogle gode rammer for måltidet, fortælle om råvarerne, opfordre børnene til at smage og helt generelt give dem en god madoplevelse.

    Frokost

    I løbet af en uge, indeholder frokosten typisk en vegetarret, en fiskeret og en kødret samt en suppedag og en "smør-selv-dag" med rugbrød og tre typer pålæg inkl. fiskepålæg. Hver anden uge er der desuden en grøddag. Vi serverer mælk til frokosten.

    Sukker

    Vi har fokus på at minimere vores brug af sukker i hverdagen og bruger så vidt muligt tørret frugt og krydderier til at søde maden.

     

    Økologi og råvarepolitik

    Vi har det økologiske guldmærke, dvs. vores økologiprocent ligger på 90-100%. Vi bestræber os på at købe økologiske råvarer, eller danske råvarer i sæson. Alle vores basisvarer er konsekvent økologiske, såsom mel, grødblandinger, mælk, smør, gryn og grøntsager.
    Hvis vores leverandør ikke kan levere en ønskede økologiske vare, køber vi konventionelt, eksempelvis kalkunbacon (som alternativ til gris).

    Vi er opmærksomme på at følge anbefalingerne fra Fødevarestyrelsen og tænker bæredygtighed og mindre madspild ind i vores madproduktion.

    Eftersom der er begrænset udbud af økologiske fisk, serverer vi vilde fisk havet såsom mørksej, sild, osv.  Vi bestræber os at købe økologisk laks, med da den ofte er skaffevare, køber vi nogen gang konventionelt.

    Børnehavens køkken planlægger menuerne ugevis, og det sker, at leverandør ikke altid kan levere en given økologisk råvare, og der kan derfor være eksempel på at erstatning vårer leveres.

    Vores smiley

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Vi holder velkomstsamtaler i hver afdeling - ellers holder vi status- og udviklingssamtaler efter Aarhus Kommunes retningslinier. Det betyder, at der er en samtale på vej mod 14 måneder - én på vej til tre år og én samtale på vej til seks år.

    Vi afholder samtaler på vej til tre år med repræsentanter fra både vuggestue og børnehave, da vi mener, at det vil skabe endnu større tryghed i overgangen fra vuggestue og børnehave.

    Der vil som hovedregel være to personaler til stede til samtalen. 

    Vi tilbyder en tremånedssamtale i børnehaven og i vuggestuen, hvis barnet starter efter de 14 måneder. 

    Vi udleverer en dagsorden og tager referat af samtalerne. Udover det afholder vi samtaler efter behov.

    Når dit barn begynder i børnehaven tilbyder vi en sprogvurdering. For tosprogede børn laver vi en sprogscreening.

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os.
    Nærvær, omsorg og tryghed er vores udgangspunkt i alle afdelinger i dagtilbuddet, med fokus på at skabe gode børnemiljøer og læringsmiljøer, hvor positive relationer og leg kan udfoldes.
    Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel samt mere om  Aabyhøjs Dagtilbuds pædagogiske grundlag og vores fælles pædagogiske læreplan via nedenstående link: Dit barns udvikling og trivsel

    Læs om Børnehuset Klokkervejs evaluering af arbejdet med den pædagogiske læreplan.

    Sidst opdateret: 20. marts 2024