Gå til hovedindhold

Børnehuset Ryhaven

Børnehuset Ryhaven er fra 1969 og er beliggende i udkanten af et villakvarter. Børnehuset er en del af Ryhaven, som er et område med tæt lav bebyggelse, bestående af rækkehuse. Vi er normeret til 52 børn, fordelt på en vuggestue og to børnehavestuer. Vi arbejder ud fra en anerkendende tænkning i vores tilgang til børnene. og tilrettelægger dagene med afsæt i børnenes interesser.

  • Læs op

Indhold

    Huset er indrettet med tre stuer; RØD har vuggestuebørn, mens GUL og GRØN har børnehavebørn. Til hver stue er der knyttet nogle faste voksne, men vi arbejder meget på tværs af stuerne, så alle børn og voksne kender hinanden. Alle børn er knyttet til en primær stue, men der er oftest åbent mellem stuerne, så børnene frit kan færdes i huset. 

    I Børnehuset Ryhaven kender alle børn og voksne derfor hinanden. Vi har det sjovt sammen og er gode til at passe på hinanden. Dette skaber et inspirende og trygt børnemiljø, og vi oplever derfor at nye børn hurtigt falder til og trives hos os.

    Vi arbejder målrettet på at styrke børnenes sociale kompetencer, deres selvværd og deres lyst til at lære og udforske verden. Dette gøres med udgangspunkt i anerkendende pædagogik, hvor ansatte gennem nysgerrighed forsøger at skabe en ligeværdig relation til børnene, hvor de føler sig set, hørt og forstået.

    Sådan ser her ud

    Forrige Næste

    Dagens gang

    I Børnehuset Ryhaven er den frie leg meget vigtig, men i løbet af dagen foregår der også både planlagte og spontane aktiviteter med børnene. Det kan være små udflugter i området, børnekunst eller fælleslege på legepladsen.

    Kl 6.30 – 7.30 er der mulighed for at spise morgenmad.

    Indtil kl. 8.00 er vi på Gul stue, hvor der er mulighed for at lege eller få højtlæsning i sofaen.

    Kl. 8.00 åbner vi alle stuerne.

    Kl. 9.00 - 9.30 er der frugt/brød på stuerne.

    Om formiddagen er der aktiviteter inde eller ude. Aktiviteterne kan enten være stuevis eller aldersopdelt.

    Inden vi spiser frokost samles alle børnene på deres stuer, hvor der snakkes om forskellige emner, leget små sanglege mm.

    Vi spiser frokost mellem kl. 10.30 – 11.30. Dagens menu hænger på tavlerne ved stuerne og ved køkkenet. Vi lægger vægt på at servere økologisk, sund og varieret mad med mange af årstidens grønsager og hjemmebagt brød.

    Børnene spiser på egne stuer og har faste pladser.

    Efter frokost er de største børn på legepladsen, mens de yngste børn sover, og personalet holder frokostpause på skift.

    Kl. 14.00 – 15.00 spiser vi eftermiddagsmad. Vuggestuebørnene får serveret brød, mos/grød og frugt. I børnehavegrupperne spiser børnene deres medbragte madpakke.

    Om eftermiddagen kan børnene lege ude og/eller inde.

    Kl. 16.00 rydder vi op og de sidste børn samles på én af stuerne, hvor der tegnes, leges eller højtlæsning i sofaen. Er vejret godt, er vi på legepladsen.

    Kl. 17.00 lukker Børnehuset Ryhaven på nær mandag og fredag, hvor vi lukker kl. 16.30

    Tidspunkterne er vejledende, da de yngste børn har deres egen dagsrytme ift sove- og spisetider.

    Vi prioriterer højt at give børnene tid og rum til at prøve at gøre mange ting selv. Det er vigtigt motorisk og ift kropsbevidstheden, men det styrker også selvværdet og giver stolthed og gå-på-mod, når man mestre det selv.

    Årets gang

    Vi følger årstiden og fejrer de højtider og traditioner, der kendetegner disse. Børnene lærer de sange vi kender, og der pyntes op, forberedes og festes.

    Vi oplever, at traditioner er vigtige for børnene. De er med til at give børnene både en følelse af tryghed, forventning og er med til, at de oplever glæden ved at se frem til noget, de kender eller hører andre børn fortælle om. De ved, at når der er frugt på æbletræet derhjemme i haven, er det ved at være tid til at holde høstfest. De ved, at de børn, der skal begynde i skolen, skal på ”særlige” ture med egen rygsæk, og at de skal sove i børnehaven en nat. De ved, at vi siger pænt farvel til alle børn og voksne, der skal forlade børnehuset.

    Ligesom vi syntes, det er vigtigt at holde fast i traditionerne, er det ligeså vigtigt, at gribe de spontane ideer, der opstår. Vi markerer særlige begivenheder, som er betydningsfulde for børnenes hverdag.

    Jul

    I december måned dukker nisserne op og besøger børnene på skift derhjemme. Vi har kalenderlys og åbner hver dag i december den julekalender, børnene selv har lavet. De børn, der har lyst, har mulighed for at lave julegaver. Vi holder julefest og inviterer forældre og søskende til julehygge.

    Fastelavn

    Børnene pynter fastelavnsris, og vi holder fastelavnsfest, hvor alle kommer udklædte. Til festen slår vi katten af tønden, synger og leger, bider til bolle og kårer kattedronning og kattekonge.

    Påske

    Børnene har mulighed for at lave påskepynt og lege påskelege.

    Overnatning

    For de kommende skolebørn holder vi en afslutningsfest i foråret. Festen foregår i børnehuset og begynder fredag kl. 16.30. Vi laver bålmad, synger og har skattejagt. Børnene overnatter i børnehuset. Lørdag morgen kommer forældrene og henter børnene.

    Sommerfest

    Hele børnehaven syder og har travlt med forberedelserne i ugerne op til den årlige sommerfest, som foregår på legepladsen en aften i juni måned. Sommerfesten har hvert år et tema og markerer samtidig børnehavens fødselsdag. Børn og voksne pynter op og underholder, og der lægges op til fællesspisning og hyggeligt samvær. En god og minderig oplevelse for alle.

    Skt. Hans

    En tradition der er opstået efter, vi har fået vores bålhus. Vi laver en lille heks, som vi brænder af, og vi hygger os med musik og sang.

    Farvelfester

    Når børnene skal tage afsked med børnehaven og kammeraterne herfra enten pga. flytning eller skolestart, markeres det ved en lille fest. Hvis barnet flytter festes der på stuen. Ved skolestart tager vi afsked med alle børn den samme dag (enten stuevis eller fælles). Børnene tager "en ret" med til et fælles bord, og vi synger vores egen farvelsang. De får en lille afskedsgave, som vi har lavet i børnehaven.

    Høst

    Hvert år i september laver børnehuset et fællesprojekt, hvor vi over en uge sylter rødbeder, bager og rister majskolber på bålet. Projektet afsluttes med café med høsthjemmebag, samt høstfest for alle børn.

    Bedsteforældredag

    Hvert andet år byder vi børnenes bedsteforældre på en eftermiddag med kaffe, kage, og mulighed for at deltage i deres børnebørns hverdag sammen med børnenes kammerater. Forældre-repræsentanterne i forældrerådet tager aktiv del i forberedelse og afvikling af arrangementet.

    Fødselsdage

    Når børn og personale har fødselsdag markeres det ved opslag på tavlen og flaget hejses. Hvis I har lyst til at invitere gruppen hjem, kommer vi gerne. Skal fødselsdagen holdes i børnehaven, pynter vi op med langbord og tronstol. Børnene serverer det, de har med hjemmefra, og vi hygger os, synger fødselsdagssang, og fødselsdagsbarnet får en lille gave, lavet i børnehaven.

    Arbejdsdag

    Hvert år afholder forældrerådet arbejdsdag, hvor forældre og børn opfordres til at komme og hjælpe med forskellige praktiske opgaver. Nogle maler, planter, reparerer forskellige ting udenfor og indenfor, mens andre reparerer og syr udklædningstøj el. lign. Repræsentanter fra personalegruppen deltager.

    Børnehuset Ryhavens kostpolitik

    Børn har brug for ”brændstof” til at vokse, lege og bevæge sig.

    Kostordningen i Ryhaven skal medvirke til, at børnene får en god og rar oplevelse af at spise sund, varieret og ernæringsrigtig kost i en hyggelig og rar atmosfære.

    For at sikre en passende variation i kosten, arbejder Børnehaven Ryhaven ud fra følgende:

    Kosten skal være:

    • Sund
    • Varieret og efter årstidens råvarer
    • Økologisk, hvor det er muligt
    • Ernæringsrigtigt sammensat
    • Tilberedt med øje for de officielle kostråd*
    • Udfordrende i form, farve og konsistens
    • Lavet fra bunden så vidt muligt
    • Åbne for noget ”nyt”

    Morgenmåltid

    Havregryn med minimælk og rosiner

    Mellemmåltid

    Frugt/ grønt eller hjemmebagt brød

    Frokost

    Sammensætningen af måltiderne for en uge, vil typisk veksle mellem: fisk, kød, fjerkræ, supper, kartofler/ ris/pasta samt salater/råkost og to ugentlige ”smør-selv”-dage.

    Der gøres brug af mange grønsager, linser og bønner mm. Ligeledes vil der oftest være brød til maden.

    Eftermiddag

    Børnene medbringer selv madpakker, hvori der gerne skal være brød/rugbrød og frugt/grønt.

    Sidst på dagen

    Frugt/grønt eller brød

    Eventuelt resten af barnets madpakke.

    I øvrigt

    Til alle måltider serveres vand, ligeledes har børnene fri adgang til frisk vand.

    Vuggestuebørnene får også serveret mælk.

    Såfremt vi har muslimske børn, vil disse blive tilbudt andet kød, der svarer til hvad de øvrige børn tilbydes. Kødet er dog ikke halalslagtet.

    Ligeledes udelades enkelte fødevarer, såfremt der er børn med allergi/sukkersyge.

    Det daglige måltid er også en del af det pædagogiske arbejde, hvor der vægtes at måltidet indtages under rolige og hyggelige former. Børnene er opdelt i mindre grupper, hvor samværet mellem børn og voksne prioriteres højt. Ligeledes vægtes at børnene er med ved borddækning og oprydning.

    Børnene bliver opfordret til at smage på al mad, der serveres.

    Kost ved særlige lejligheder

    I børnehuset vægter vi at fejre fødselsdage, fastelavn, jul, påske og andre særlige højtider. Ofte er fest forbundet med noget sødt, kage, slik, saft eller lignende.

    Når børn indtager for meget sukker kan dette tage appetitten, så barnet ikke spiser nok af den sunde mad, og dermed ikke få nok af vitaminer og mineraler. Derfor vægter vi at følge nogle fælles retningslinjer for mad ved særlige lejligheder:

    • At vi mindsker sukker indholdet væsentlig
    • At vi finder sundere alternativer

    Barnets fødselsdag

    Når forældre ønsker at fejre barnets fødselsdag i børnehuset, må der gerne tages noget spiseligt med – der gøres opmærksom på, at det skal kunne erstatte det måltid, som børnene evt. går glip af.

    Vælger forældrene at invitere stuen med hjem, gælder de samme anbefalinger, som når fødselsdagen fejres i huset.

    Der aftales med personalet på stuen hvilke særlige forhold der skal tages hensyn til på det tidspunkt der planlægges at fejre barnets fødselsdag. Såfremt forældrene ønsker at medbringe noget sødt, bliver der opfordret til at mængden begrænses.

    Vores fødselsdagsfolder

    Vores smiley

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    En forudsætning for at jeres barn bliver rigtig glad for at være hos os er, at I er trygge ved og glade for stedet. Så hvis der er noget i undrer jer over, ikke forstår, er usikre på eller utilfredse med, vil vi gerne have, at i kommer og siger det, så vi kan få snakket om det.

    Efter et par måneder tilbyder vi jer en samtale, hvor vi vil snakke om, hvordan starten er gået, hvordan går det nu, hvordan har i oplevet det mm.

    Derudover tilbydes en samtale, når dit barn skal skifte fra vuggestuen til børnehavegruppen, og den sidste samtale tilbydes når dit barn skal starte i skole. Selvfølgelig er der også plads til at afholde en samtale, hvis der skulle være brug for dette.

    Vi holder med jævne mellemrum et arrangement for jer forældre, så i også har mulighed for at lære hinanden at kende. Disse arrangementer vil blive annonceret på børneintra og med opslag.

    I forgangen er der opslagstavler med – ofte vigtige - meddelelser til alle forældre. Det kan fx være kommende arrangementer, referater fra forældreråd, madplaner mm. 

    Opstart i børnehuset 

    Inden dit barn starter hos os, er I meget velkomne til at komme på besøg. Ring i forvejen og aftal et tidspunkt. Det er en mulighed for dig og dit barn til at se huset og møde de voksne på stuen. Og det giver barnet nogle billeder på hvad der snart skal ske.

    For mange børn er det en stor omvæltning at begynde i institution, og det er trygt at have mor eller far ved hånden de første par dage. Vi vil derfor anbefale - hvis I har mulighed for det - at barnet begynder med et par korte dage, hvor I kan være med i det omfang, jeres barn har brug for det.

    Den første dag er det en god ide at fortælle, hvis der er noget, vi skal være særlig opmærksom på i forhold til jeres barn. Det kan være oplysninger om søvnrytme, brug af sut, sygdomme eller lignende. Alle børn har en primær-voksen på sin stue, som har særligt øje for dit barns trivsel. Både børn og forældre kan naturligvis bruge alle voksne i huset.

    Når du afleverer dit barn, er det vigtigt, du altid følger barnet ind på stuen, så personalet kan se, barnet er kommet. Vi lægger vægt på, at vi får sagt goddag til hinanden. Når barnet hentes, er det ligeledes vigtigt, at vi siger farvel til hinanden, så vi ved, at barnet er hentet.

    Få indflydelse på hverdagen

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Omsorg, udvikling og medansvar

    Omsorg er forudsætningen for at barnet kan trives, lære og udvikle sig. Med opmærksomhed på barnets individuelle ressourcer og behov skaber vi tryghed og drager omsorg for barnet, og støtter det enkelte barns alsidige udvikling. Udvikling og læring sker, når vi tager udgangspunkt i det, der skaber mening for barnet, det barnet er engageret i og når vi støtter det enkelte barn i at overskride grænser og udfordre sig selv. Ved at give barnet mulighed for at vælge, give det medbestemmelse og medansvar øger vi barnets evne til at blive bevidst om konsekvensen af dets egne handlinger og blive et selvstændigt barn.

    Troværdighed, respekt og engagement

    Vi mener, at troværdighed, respekt og engagement danner grobund for trivsel, læring og udvikling. Troværdighed skabes ved, at vi åbent møder barnet med tillid, og at vi som voksne er til at regne med og er til stede, når der er brug for os. Vi skal møde barnet med positive forventninger, tillid og respekt. At møde barnet med respekt er at se hvert barn som unikt og som et barn, der er OK, som det er. Det er vigtigt, at vi som voksne er engagerede i samværet med barnet.

    Forudsætningerne for at vi som personale kan arbejde med de tre leveregler er at alle i personalegruppen skal have mulighed for hver især at have en vis frihed til at udmønte værdierne, men at det samtidig betyder, at den enkelte medarbejder har et ansvar for at sikre at man handler ud fra disse. At vi er forskellige mennesker, der udmønter pædagogikken forskelligt. At man som personale hele tiden er bevidst om det pædagogiske værdigrundlag og bevidst om hvordan man bruger sin tid hver dag sammen med børnene. Det er desuden vigtigt, at alle i personalegruppen er parate til at se på hvilke muligheder der i givne situationer kan være frem for at se på begrænsningerne. Og for børnene gælder det, at de efterhånden også skal lære at tage ansvar for deres handlinger ud fra de forudsætninger de har hvad angår alder og udvikling. Når børnene udforsker mange forhold får de efterhånden en bevidsthed om konsekvensen af egne handlinger og de får mod på at afprøve nye veje.
    Når børn er sammen med voksne der viser åbenhed overfor nye ting og viser forskellige måder at gøre ting på, giver det børnene mod til at undersøge og afprøve muligheder frem for at give op. Dette kan understøttes ved, at den voksne ikke er afvisende overfor børnenes initiativer.

    Selvværd, selvtillid og handlemuligheder

    For at give barnet de bedste betingelser for trivsel, læring og udvikling er det vigtigt, at barnet tror på eget værd og egen kunnen. Vi vil styrke barnets selvværd ved, hele tiden at bestræbe os på at være åbne, anerkendende, imødekommende og nærværende, så vi bliver bedre til at se, høre og forstå alle børn, og deres intentioner, og kan møde det enkelte barn som det de er på en anerkendende måde, og med anerkendelse og accept af børnenes forskellighed. Ved at lade barnet gøre alt det, det overhovedet kan selv, og ved at vise det tillid styrker vi barnets selvtillid. Et barn med selvværd og selvtillid er et barn der selv kan tage stilling, selv kan tage ansvar og handle, når det støder på noget uforudset, en ny og ukendt udfordring, en konflikt eller et problem. Ved at lade barnet eksperimentere og opleve en verden fuld af muligheder og ikke en verden fuld af begrænsninger, giver vi barnet handlemuligheder.

    Tætte relationer, socialt ansvar og samarbejde

    En forudsætning for trivsel er at kunne være i tætte relationer med andre mennesker. Det er vigtigt, at barnet oplever glæde ved at være sammen med andre og vi vil gerne give barnet et socialt ansvar, idet vi mener, at det er vigtigt i et demokratisk samfund, at alle lærer at tage hensyn til hinanden og hjælpe hinanden, når der er brug for det.

    Det er vigtigt, at barnet tilegner sig sociale spilleregler og normer, hvis det skal kunne begå sig og trives i forskellige sammenhænge. Vi skal skabe betingelser for, at alle børn indgår i sociale relationer, så de oplever at have glæde af at være sammen med andre. Vi støtter barnet i dets venskaber og lader det, så vidt det er muligt, selv vælge hvor det vil lege - og med hvem. Vi arbejder med omgangstonen børnene imellem, barn/voksne imellem og voksne imellem. Vi støtter barnet i at samarbejde, i at sige til og fra og klare konflikter på en konstruktiv måde. Vi arbejder for at udvikle barnets omsorg for andre, dets empati og respekt for egne og andres følelser. Vi hjælper det med at sætte ord på følelser og til både at kunne sætte sine egne grænser og mærke egne behov, men også give plads til andres behov og acceptere andres grænser.

    Frihed til ansvar, mod til handling og fokus på muligheder.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 20. marts 2024