Gå til hovedindhold

Børnehuset Digterparken

Børnehuset Digterparken er en integreret institution med 30 vuggestuebørn og 50 børnehave.
Under overskriften ’TRIVSEL, UDVIKLING OG ENGAGEMENT har vi fokus på, hvordan vi bedst møder og understøtter det enkelte barn. Vi er i øjenhøjde med børnene, guider og udfordrer dem med tydelige og trygge rammer.

  • Læs op

Indhold

    Digterparkens børnehave og vuggestue begyndte i 1972 som to selvejende institutioner under Red Barnet. I dag er vi en samlet enhed i Børnehuset Digterparken.

    Vi har i alt 80 børn i alderen 0-6 år. De er fordelt på 30 børn i vuggestuen og 50 børn i børnehaven. Vi er 20 ansatte, inklusive en køkkenansvarlig og en pædagogisk leder.

    Vores hus er inddelt i en vuggestue med tre stuer; Frøstuen, Ællingestuen og Svanestuen. Og en børnehave med to stuer; Alfestuen og Troldestuen.

    Sådan ser her ud

    Forrige Næste

    Vuggestuens praksis

    Vuggestueafdelingens praksis tager udgangspunkt i at støtte og vejlede børnene i at blive selvstændige. Der arbejdes bevidst med at styrke børnenes motoriske udvikling, ved at de deltager i alle praktiske ting/gøremål.

    Børnene er ude hver dag – gerne to gange dagligt. Det er vigtigt at komme ud og få frisk luft, og have glæde af legepladsens muligheder for at bevæge sig rundt i terrænet, med de motoriske udfordringer det må give det enkelte barn.

    Legepladsen er indrettet bevidst med et ujævnt terræn, gynge, legehus, cykelbane og en stor sandkasse.

    Den daglige forældrekontakt prioriteres højt, da der er mange små beskeder i det daglige, praktiske informationer om sove, spise, lege m.m. Det er altså vigtigt at skabe et godt samarbejde mellem afdelingen og forældrene.

    Børnehavens praksis

    Børnehaveafdelingens praksis er stadig at styrke den motoriske, alsidige, kognitive- og ikke mindst den sociale udvikling.

    Vi arbejder med at skabe sociale relationer bl.a. gennem musik og bevægelse, multihallen, leg, ture ud af huset, samling, regellege, spil, bål-aktiviteter, boldspil og meget mere.

    Børnene er udenfor mindst en gang dagligt i vinterhalvåret, ellers benyttes legepladsen meget i sommerhalvåret. Her er mulighederne mange, med bakke, gynger, cykelbane, overdækket bålplads, legehuse og en dejlig boldbane.

    Forældresamarbejdet prioriteres stadig højt.

    Hverdagens forløb

    Børnehuset Digterparken har åbent tirsdag – torsdag kl. 6.30-17.00 og mandag og fredag kl. 6.30 – 16.30.

    6.30 – 7.30: Der er mulighed for at spise morgenmad.

    Om formiddagen er der aktiviteter – ude eller inde. 

    10.30 - 11.30: Vi spiser frokost mellem kl. 10.30 og 11.30. Dagens menu hænger ved køkkenet. Vi lægger vægt på at servere sund og varieret mad med mange af årstidens grøntsager og hjemmebagt brød. 

    Derefter er det tid til en dejlig middagssøvn eller leg på legepladsen.

    14.00 – 15.00: eftermiddagsmad. I vuggestuen serveres brød med pålæg og frugt. I børnehaven serveres rugbrød og frugt/grønt.

    Om eftermiddagen er der leg ude eller inde.

    Tidspunkterne er vejledende. De yngste børn har deres egen dagsrytme ift. sove- og spisetider. Vi prioriterer højt at give børnene tid og rum til at prøve at gøre mange ting selv. Det er vigtigt motorisk og ift. kropsbevidstheden, men det styrker også selvværdet, og giver stolthed og gå-på-mod, når man kan selv.

    Traditioner

    Vi vægter at markere, og lære børnene om de forskellige traditioner som hører til i vores kultur. Vi synes traditioner er vigtige. Traditioner samler os, skaber fælles opmærksomhed og vi får et fokus som rækker ud over hverdagen. Vi snakker om det der skal ske, forbereder børnene, læser evt om hvorfor det hedder ”At slå katten af tønden”, vi klæder os ud, laver mad som understøtter at der er fest, synger, og dokumenterer med billeder og børnenes tegninger, hvad der er foregået.

    Det skaber ejerskab af begivenheden når børnene er godt forberedt, og det giver viden og refleksion, som ruster børnene til at forstå deres omverden og hvad de er en del af.

    Traditioner i vores hus

    • Vi holder julefest med besøg af julemanden med børn og personale i december.
    • Vi holder fastelavnsfest med udklædning og tøndeslagning, en formiddag i februar.
    • Vi holder sommerfest for børn, forældre, søskende og personale, en aften i juni.
    • Vi holder bedsteforældre julearrangement en eftermiddag i december, hvor vi laver juledekorationer.

    Forældrerådet arrangerer ind imellem ”store legedag” på søndage, hvor man kan komme og hygge med andre forældre og få en kop kaffe/the, mens børnene leger på legepladsen

    I børnehaveafdelingen arrangeres en overnatning fra fredag til lørdag i juni for de ældste børn, der snart skal i skole.

    Børnehuset Digterparken kost

    Børn har brug for ”brændstof” til at vokse, lege og bevæge sig.

    Kostordningen i Digterparken skal medvirke til, at børnene får en god og rar oplevelse af at spise sund, varieret og ernæringsrigtig kost i en hyggelig og rar atmosfære.

    For at sikre en passende variation i kosten, arbejder Børnehuset Digterparken ud fra følgende:

    Kosten skal være:

    • Sund
    • Varieret og efter årstidens råvarer
    • Økologisk, hvor det er muligt
    • Ernæringsrigtigt sammensat
    • Tilberedt med øje for de officielle kostråd*
    • Udfordrende i form, farve og konsistens
    • Lavet fra bunden så vidt muligt
    • Åbne for noget ”nyt”

    Morgenmåltid

    Havregryn med minimælk og rosiner

    Mellemmåltid

    Frugt/ grønt eller hjemmebagt brød

    Frokost

    Sammensætningen af måltiderne for en uge, vil typisk veksle mellem: fisk, kød, fjerkræ, supper, kartofler/ ris/pasta samt salater/råkost og to ugentlige ”smør-selv”-dage.

    Der gøres brug af mange grønsager, linser og bønner mm. Ligeledes vil der oftest være brød til maden.

    Eftermiddag

    Børnene medbringer selv madpakker, hvori der gerne skal være brød/rugbrød og frugt/grønt.

    Sidst på dagen

    Frugt/grønt eller brød

    Eventuelt resten af barnets madpakke.

    I øvrigt

    Til alle måltider serveres vand, ligeledes har børnene fri adgang til frisk vand.

    Vuggestuebørnene får også serveret mælk.

    Det daglige måltid er også en del af det pædagogiske arbejde, hvor der vægtes at måltidet indtages under rolige og hyggelige former. Børnene er opdelt i mindre grupper, hvor samværet mellem børn og voksne prioriteres højt. Ligeledes vægtes at børnene er med ved borddækning og oprydning.

    Børnene bliver opfordret til at smage på al mad, der serveres.

    Kost ved særlige lejligheder

    I børnehuset vægter vi at fejre fødselsdage, fastelavn, jul, påske og andre særlige højtider. Ofte er fest forbundet med noget sødt, kage, slik, saft eller lignende.

    Når børn indtager for meget sukker kan dette tage appetitten, så barnet ikke spiser nok af den sunde mad, og dermed ikke få nok af vitaminer og mineraler. Derfor vægter vi at følge nogle fælles retningslinjer for mad ved særlige lejligheder:

    • At vi mindsker sukker indholdet væsentlig
    • At vi finder sundere alternativer

    Barnets fødselsdag

    Når forældre ønsker at fejre barnets fødselsdag i børnehuset, må der gerne tages noget spiseligt med - gerne hvor sukker er mindsket væsentlig

    Vælger forældrene at invitere stuen med hjem, gælder de samme anbefalinger - Der skal serveres mad/frokost, som skal kunne erstatte det måltid, som børnene går glip af

    Der aftales med personalet på stuen hvilke særlige forhold der skal tages hensyn til på det tidspunkt der planlægges at fejre barnets fødselsdag.

     

    Kontrolrapport

    Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

    Indkøring

    For at dit barn får den bedst mulige start i vuggestuen eller børnehaven, er det af stor betydning, at vi kommunikerer om forventningerne til samarbejdet. En voksen fra dit barns stue vil tage imod jer og snakke med jer om indkøringen. 

    Når du afleverer dit barn, er det vigtigt, at det koordineres med en voksen på stuen, og at du tager dig tid til at sige ordentlig farvel, også selv om det i perioder kan betyde, at barnet bliver ked af det. 

    Vi anbefaler, at barnet får nogle korte dage i starten, så barnet får tid til at vænne sig til alt det nye.

    Du er altid velkommen til at ringe i løbet af dagen og høre, hvordan dit barn har det. Ca. 3 måneder efter start i Børnehuset Digterparken tilbydes I en opstarts-samtale. Derudover tilbydes I en samtale efter behov.

    Når dit barn skal skifte fra vuggestue til børnehave,  og fra børnehave til skole, vil vi også gerne mødes med dig/jer til en overgangssamtale. 

    Daglig kontakt

    Af hensyn til den daglige planlægning er det vigtigt, at du giver besked om, hvornår dit barn bliver hentet. Ansvaret for barnet er dit, når du er her, og vi overtager det, når du siger, du vil gå.

    Når du henter dit barn, er det rart, at du har god tid. Her er der mulighed for, at vi kan fortælle, hvordan dit barn har haft det i løbet af dagen. Husk altid at sige farvel til en voksen fra barnets egen stue, når I går.

    Hvis en anden end forældrene skal hente barnet, skal personalet ALTID have besked. Uden din/jeres tilladelse må vi ikke lade andre tage barnet med hjem.

    Få indflydelse på hverdagen: Forældreråd og bestyrelse

    Børnehuset Digterparkens forældreråd bliver valgt hvert år i august. Forældrerådet består af 5 forældre, som er med til at forme hverdagen i Digterparken. Tillige er de også med til at arrangere fx store-legedag, arbejdsdage og fester i huset

    Én forældrerepræsentant fra forældrerådet sidder også med i dagtilbuddets bestyrelse. På et forældremøde i august afholdes valg til både forældreråd og bestyrelse

    I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

    Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

    Vores pædagogiske værdier

    Vores pædagogiske værdier har betydning for vores konkrete valg i hverdagen. Vi arbejder ud fra den styrkede pædagogiske læreplan, som blandt andet indeholder følgende temaer; alsidig personlig udvikling, social udvikling, kommunikation og sprog, krop -sanser og bevægelse, natur - udeliv og science og kultur, æstetik og fællesskab

    Faglighed

    Vi vil være synlige voksne på en måde, så det er tydeligt, at vi er fagligt bevidste og stolte af vores arbejde. Vi har klare mål for vores arbejde, vil gerne udvikle os, samarbejder, reflekterer og deler viden og erfaringer med hinanden.

    Trivsel

    Omsorg skaber tryghed, som er basis for trivsel. Vi ser og lytter til børnene. Samtidig  skal der være masser af smil og glæde i samværet. Børnehuset Digterparken skal være et sjovt, rart og inspirerende sted at være.

    Nærvær

    Vi har fokus på det enkelte barn og vil skabe rammerne for ro og tid til fordybelse. Vi er desuden meget opmærksomme at skabe et nærværende miljø hvor alle ser og forholder sig til hinanden. Nære og tillidsfulde relationer mellem både børnene, barn og voksen anerkendes som meget betydningsfulde for barnets trivsel og udvikling.

    Relationer

    Det er forudsætningen for trivsel, at børnene oplever, at de bliver set og forstået, og at de voksne er nærværende i relationen. Vi understøtter børnenes relationer, så de kan spise sammen på tværs af stuerne; og vi deler børnene i grupper til aktiviteter ud fra børnenes relationer. Vi støtter børnene i at lære at tage hensyn til hinanden, hjælpe hinanden og tilegne sig de sociale færdigheder.

    Tryghed

    Vi skaber stabilitet og forudsigelighed i vores hverdag ved rutiner og ved, at der er sammenhæng mellem ord og handling. Vi skaber tydelige rammer med omsorg, varme, empati og medmenneskelig forståelse. Trygheden skal give børnene en oplevelse af frihed til at vise alle slags følelser.

    Leg og læring

    Vi er åbne for børnenes ideer og fantasi. Vi har fagligt fokus på at skabe en god balance mellem fri leg og planlagte aktiviteter. Leg skaber læring, og læring skaber leg.

    Medbestemmelse

    Vi lytter og tager hensyn til børnenes ønsker. Valgmuligheder skal være tydelige og reelle, så børnenes medbestemmelse giver mening.

    Forståelse for det enkelte barn

    Vi vil se, høre og forstå det enkelte barn og tage udgangspunkt deri, når vi aktiverer barnet. Vi har øje for at stille krav og udfordringer til barnet som passer til dets udviklingsniveau. Vi har den holdning, at hvert enkelt individ er unikt og skal respekteres for sin integritet og personlighed.

    Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.

    Sidst opdateret: 20. marts 2024